پنج نکته برای حفظ سلامت پوست

پوست بزرگترین ارگان بدن است،زمانیکه سالم باشد لایه های آن برای محافظت از ما سخت تر کار میکنند. اما وقتی در معرض خطر باشد توانایی پوست به عنوان محافظ کاهش می یابد. در این مقاله بهترین راه ها برای بهبود سلامت پوست و تقویت عملکرد محافظتی اش ارائه می شود. با کمی تغییر و جایگزینی در روتین مراقبت پوست خود پوستی سالم خواهید داشت. پوست پنجره ای است که داستان زندگی شما را نشان می دهد. از جای جوش های نوجوانی تا تغییر رنگ و لک های دوران بارداری و لک های افزایش سن ، هم سن و هم سلامتی بدن در پوست نمایان می شود.

پوست بزرگترین ارگان بدن است،زمانیکه سالم باشد لایه های آن برای محافظت از ما سخت تر کار میکنند. اما وقتی در معرض خطر باشد توانایی پوست به عنوان محافظ کاهش می یابد. در این مقاله بهترین راه ها برای بهبود سلامت پوست و تقویت عملکرد محافظتی اش ارائه می شود. با کمی تغییر و جایگزینی در روتین مراقبت پوست خود پوستی سالم خواهید داشت. پوست پنجره ای است که داستان زندگی شما را نشان می دهد. از جای جوش های نوجوانی تا تغییر رنگ و لک های دوران بارداری و لک های افزایش سن ، هم سن و هم سلامتی بدن در پوست نمایان می شود.

پنج نکته برای حفظ سلامت پوست

سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | 12:25 | 431 بازدید

پوست بزرگترین ارگان بدن است،زمانیکه سالم باشد لایه های آن برای محافظت از ما سخت تر کار میکنند.

اما وقتی در معرض خطر باشد توانایی پوست به عنوان محافظ کاهش می یابد. در این مقاله بهترین راه ها برای بهبود سلامت پوست و تقویت عملکرد محافظتی اش ارائه می شود.

با کمی تغییر و جایگزینی در روتین مراقبت پوست خود پوستی سالم خواهید داشت.

پوست پنجره ای است که داستان زندگی شما را نشان می دهد. از جای جوش های نوجوانی تا تغییر رنگ و لک های دوران بارداری و لک های افزایش سن ، هم سن و هم سلامتی بدن در پوست نمایان می شود.

پوست عملکردهای بسیار زیادی دارد، که به عنوان تنها عضو چندکاره بدن تبدیل شده است. مهم ترین نقش پوست اولین خط دفاعی بین بدن و محیط بیرون است که ما را از باکتری،ویروس و موادی شیمیایی و آلوده که در محل کار و یا خانه وجود دارد در امان نگه می دارد.

پوست دمای بدن را تنظیم می کند، تعادل مایعات بدن را حفظ میکند، و فقدان رطوبت را کنترل ی کند. همچنین حساسیت و دردها را تشخیص داده و به عنوان زنگ خطر می باشد و از ما در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند.

بسیاری از عوامل روی پوست اثر میگذارند، ژنتیک،افزایش سن،هورمون و شرایطی مثل دیابت که عوامل درونی هستند و بسیاری عوامل بیرونی دیگر مثل قرار گرفتن در معرض خورشید،شستشوی مکرر،رژیم های غذایی ناسالم، استرس، کمبود خواب،عدم تحرک کافی،از دست دادن آب،دود سیگار،و معالجات خاصی که می تواند بر عملکرد پوست اثر بگذارد.

در اینجا بعضی نکات علمی برای کمک به حفظ سلامت پوست، از ین بردن چروک ها، پوستی درخشان و نرم ارائه شده است.

  1. رژیم غذایی سالم داشته باشید

انواع محصولات آرایشی وجود دارد که برای مراقبت از پوست پیشنهاد می شوند.اما فقط مرطوب کننده ها  به لایه های عمیق پوست می روند.

اما چیزی که میخورید هم به اندازه محصولات مهم است . تغذیه می تواند سلامت پوست را از درون تامین کند پس راز پوستی شفاف ابتدا از درون شروع می شود.

غذاهایی که برای سلامت پوست مفید است:

انبه: شامل ترکیبی از خواص آنتی اکسیدانی است که از کلاژن پوست مراقبت می کند.

گوجه: دارای خواص ضد سرطانی می باشد که گزارش ها نشان می دهد مصرف روزانه گوجه تا 50 درصد میزان ابتلا به سرطان ناشی از اشعه UV را کاهش می دهد.

روغن زیتون: آثار فتوایجینگ که شامل لک،چروک و غیر یکنواختی است را کاهش می دهد.

شکلات تلخ: ساختار و عملکرد پوست را بهبود می دهد.قرمزی و حساسیت پوست را ممکن است کمتر کند و از پوست در برابر آسیب UV محافظت می کند.

چای سبز: ترکیبات موجود در چای سبز مثل پلی فنول سلول های مرده پوست را بازسازی می کند.

امگا 3: امگا-3 که بیشتر در ماهی، گردو یافت می شود از خشکی پوست جلوگیری می کند.

اما برای محافظت از پوست در برابر خورشید هرگز به غذا تکیه نکنید و حتما از کرم ضدآفتاب با SPF15 یا بالاتر استفاده کنید.

  1. استرس خود را مدیریت کنید.

آیا تا به حال دقت کرده اید که قبل از یک مراسم مهم تعدادی جوش روی صورت شما ظاهر می شود؟

دانشمندان کشف کرده اند که بین استرس و و مشکلات پوستی رابطه ای وجود دارد.

در تحقیقی که از دانشجویانی که سطح استرس بالایی داشتند  انجام شد مشکلات پوستی زیر د راغلب آنها وجود داشت:

پوست حساس

ریزش مو

تعریق زیاد

جوش

خارش دست

 

محققان کشف کردند که استرس مقدار سبوم های چربی را افزایش می دهند که تجمع چربی موحب به وجود آمدن جوش سر سیاه می شود.

کاهش سطح استرس منجر به پوستی شفاف می شود.

  1. رطوبت پوست خود را حفظ کنید.

مرطوب کننده ها سول های زیرین پوست را مرطوب نگه داشته و و رطوبت تا ساعت ها حفظ می شود.

راه هایی جهت حفظ رطوبت پوست:

هر روز حمام در حد 5-10 دقیقه داشته باشید. شستشوی مکرر لایه های چربی پوست را از بین میبرد و آن را خشک میکند.

به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.

استفاده از صابون را به حداقل برسانید.از پاک کننده ملایم استفاده کنید.

بلافاصله بعد از حمام و شستشو از مرطوب کننده استفاده کنید.

برای پیشگیری از حساسیت بیشتر از کرم استفاده کنید تا لوسیون

 

  1. سیگار نکشید.

سیگار کشیدن موجب بروز نشانه های افزایش سن می شود. گردش خون را کاهش می کند و پوست را از مواد مغذی دور میکند.

کلاژن و الاستین موجب حفظ قدرت و الاستیته پوست می شود که سگار باعث از بین رفتن آن می شود.

  1. خواب کافی

داشتن خواب کافی موجب از بین رفتن حلقه های تاریک دور چشم می شود و کیفیت پوست را بهتر میکند.

کمبود خواب موجب افزایش وزن، سیستم ایمنی ضعیف، دیابت و سرطان می شود.

با داشتن خوابی عمیق بدن شروع به ترمیم کرده و پوست بازسازی می شود. با خواب نامناسب بدن قادر به تولید کلاژن جدید نیست.

 


دیدگاه خود را بیان کنید